1

Not Bowling Alone

In 2017, 40 years after joining my first newspaper, I find myself trying
to describe the technology of those beginner times to a class of bright
young students at Oxford.

I intended the class to be about ‘digital’ life. Within minutes it
becomes obvious these 18-year-olds have little idea what I mean. All
their lives have been ‘digital’. What on earth is there to discuss?

They know of newspapers, of course. But they rarely read one in
printed form or understand what, for 200 years or more, had been
involved in the act of communicating news. Does it matter? I think
perhaps it does. Otherwise how would you know that this present age
is experimental, that there are other possibilities they may not have
dreamed of?

I take a deep breath and start drawing little L.S. Lowry" stick figures
on the whiteboard to show them what — even in recent history — was
required for one person to communicate to more than a small group.

I describe the Cambridge Evening News of 1976. It was the paper I
joined a week after graduating. It was where my own journey in jour-
nalism began.

First I draw a reporter — stick figure (SF) 1 — typing words on a
manual typewriter (brief explanation necessary) onto a sandwich of
paper and carbon paper (ditto) copies. Then I draw SF 1 handing the
top sheet of paper to SF 2, the copy taster, and giving the carbon copy



BREAKING NEWS

(‘the black’) to SF 3, the news editor. I show a copy taster assessing the
stories, then bundling them up with pictures before passing each page
plan to SF 4, the lay-out sub, who would then design the page and
draw up a plan for the printers to follow, indicating the typographical
instructions — type size, across what measure, the length required for
each story to fit the allocated space, the size and typeface of the head-
line needed, and so on.

SF s, the sub-editor, would then take over and edit accordingly —
cutting to length, correcting spelling or grammar and querying any
facts. The copy would travel down the line to a revise sub, SF 6. The
pages would then pass through a metaphorical curtain to another part of
the building, to the composing room where a Linotype operator would
key in the copy all over again.

By this stage of my drawing, my students are looking lost . .. and
maybe a bit bored.

Deep breath, plough on: they need to know. Linotype machines,
I explain, were squat dinosaurs of machinery, not much changed
since Victorian times, used to compose metal lines of type. Thomas
Edison, inventor of the light bulb, is said to have called these type-
setting machines the Eighth Wonder of the World. An operator (SF
7) would sit in front of the clanking contraption — all cogs, chains,
rods, wheels, plungers, pumps, moulds, matrices, crucibles, asbestos,
pulleys, pistons and grease — and key in the text in front of him.
The machinery included a tub of molten metal — a mix of lead, anti-
mony and tin — heated to about 400 degrees Centigrade, which would
produce a slug of type.

The students look mildly interested at the thought of foundries of
boiling metal being in some way associated with communication.

Elsewhere in the composing room SF 8 would be sitting at a
Ludlow machine — a heavy-duty version of the Linotype machine —
casting a headline. Enter SF 9, who took all the type and arranged
it into columns on a flat iron surface (‘the stone’) — adjusting it from
time to time as readers elsewhere compared the original with the
typeset print and sent through corrections. Then came SF 10, who,
in a high-pressure press, would stamp a papier maché mould of the



NOT BOWLING ALONE

metal-set page. SF 11 would place the mould, now curved, over a
semi-circular casting box and pour more molten metal into it to
create a semi-circular printing plate.

One of the students is surreptitiously consulting his mobile phone
under the desk.

SF 12 placed the curved plate onto the vast rotary presses, capable of
printing 50,000 copies an hour. In the belly of the cathedral-like printing
hall, SF 13 would negotiate enormous rolls of newsprint onto the print-
ing presses and gradually thread the paper through the presses’ rollers.
The presses would thunder into life and, in time, a printed newspaper
emerged from the other end of the units and would be cut, folded and
counted into bundles of 26 copies by SF 14. Then SF 15 stacked and
sorted the bundles with the names and address of the wholesale and retail
newsagents.

Not done yet.

It was the job of SF 16 to drive the papers in a van (or, once upon
a time, a train for national newspapers) to the wholesale distribution
points. SF 17 made sure they got into the hands of newsagents (SF
18) who would employ young children (SF 19) to cycle around the local
streets delivering newspapers though people’s front doors.

Nineteen stages (in reality, dozens — if not hundreds — of stick figures)
needed for me to enable my act of communication with someone else.

‘And, of course, now, I say superfluously, because they already know
this, ‘if I want to communicate with any of you I just use this.” I wave
my mobile phone in the air. ‘And then I can communicate not only
with you but, potentially, the whole world.’

‘And so,” I add even more pointlessly, ‘can you.

The group look as if I have been relating how cave dwellers created
fire by rubbing dry twigs together.

‘But what if something happened just after deadline?” one of them
asks.

‘Well, we’d come back and update you the next day.’

The questioner doesn’t look impressed.



BREAKING NEWS

In 1976 journalism was, by and large, something you did rather than
studied.

There were very few postgraduate journalism schools. The common
route into the business was being thrown into the newsroom of a local paper
to learn on the job — with a few months at a local technological college
to pick up shorthand along with the basics of law and administration.

A crash course in journalism included a single class on ethics and
an awful lot of Pitman’s or Teeline textbooks for shorthand. You were
required to read two other books, one on libel and another explaining
the mechanics and processes of local government written by a former
member of Bolton County Borough Council. I was, in due course, to
fail my shorthand exam. But I still ‘qualified’” to become a journalist.
Sort of.

A week after finishing my finals paper on the dense modernist poetry
of Ezra Pound, I swapped my university college — founded in 1428, all
medieval courts, honeyed stone, velvet green lawns, punts and weeping
willows — for the prosaic 1960s offices of the Cambridge Evening News,
a mile to the east on the unlovely Newmarket Road. It was another
education: three years spent in a different Cambridge, reporting on a
world of factories, housing estates, petty crime and bustling commu-
nity life.

There were not many graduates in the 20-strong reporting room
of the CEN, a paper then selling just fewer than 50,000 copies a day.
University types were — rightly — viewed with suspicion as arrogant
interlopers who would trade the experience we gained in the provinces
to secure a better-paid job in Fleet Street just as soon as we had even
uncertificated proof of our ability to write quickly and of our familiar-
ity with the finer points of the Local Government Act, 1972.

For the first week I wrote nothing but wedding reports — the journal-
istic training equivalent of intensive square-bashing or boot-polishing.
It was a far cry from the Cantos of Pound. It was also more difficult than
it looked: the mundane but essential ability to record every small detail
with complete accuracy. The news editor took an ill-concealed pleasure
in pointing out each and every error to arrogant young trainees with
newly acquired degrees in English Literature.



NOT BOWLING ALONE

The newspaper was owned by one Lord Iliffe of Yattendon, a largely
absent figure who owned a 9,000-acre estate 100 miles away in Berkshire.
More important to me was Fulton Gillespie, the chief reporter, known
as Jock — a growling silver-haired Glaswegian with dark glasses and the
stub of a cigar permanently lodged between bearded lips.

Jock became my new personal tutor. He was not a graduate, but a
coal miner’s son who had left school with no certificates of any kind
and had started work at 14 as an apprentice printer at the Falkirk Herald
in Scotland before crossing to the editorial side at 16.

He had cut his teeth recording market stock notes and prices in old pence
and farthings along with shipping movements and cargoes from the nearby
Grangemouth docks. From this he progressed to writing cinema synop-
ses — A and B pictures with titles and stars’ names. His equivalent of English
Literature essays had consisted of funerals and lists of mourners; amateur
dramatic societies’ plays and musicals with cast lists; local antiquarian soci-
ety meetings and debates; miners’ welfare committee meetings; W1 fétes
recording best cake and best jams. There had been farm shows to record,
with their prize bulls and heifers to spell correctly, before turning up to
report on local sports matches. And a quick change in the evenings for
annual dinners of all kinds of local charities, sporting, civic and faith groups.
The following morning back in courts, councils and other public bodies.

That was Jock’s life in the mid-"sos. It would have been the same for
any trainee reporter in the mid-'60s and it was — give or take — my life
in Cambridge in the mid-"70s.

Early in my time as a trainee reporter Jock told us about the ritual
for covering Scottish hangings. This involved befriending the murder-
er’s soon-to-be widow by promising to write a sympathetic account,
possibly hinting at a campaign to demand an 11th-hour reprieve. Once
he’d extracted the quotes and purloined the family photographs the
reporter would, on exit, shout at the distraught soon-to-be widow that
her husband was an evil bastard who deserved to rot in hell.

‘“Why did you do that?’

‘So that the next reporter to turn up wouldn’t get through the door.

That was what real reporting was about. Get the story, stuft the oppo-
sition. Jock saw it as his duty to school us in hard knocks. We would



BREAKING NEWS

begin the day with the calls — a round trip to the police, ambulance and
fire services. As we set off in the office Mini he would deliver one of
a small repertoire of homilies about our craft. ‘If you write for dukes,
only dukes will understand, but if you write for the dustman, both
will understand. Keep it short, keep it simple, write it in language you
would use if you were telling your mum or dad.’

He explained that police work involved keeping one foot on the
pavement and one in the gutter. You got their respect by kicking them
in the balls at regular intervals, because, in the long run, they needed
us more than we needed them. That, he emphasised, was a good rule
applicable to all those in authority. It had been hammered into him
by the old hacks on the Falkirk Herald and it would always be true. He
repeated this homily often in case I had failed to grasp it. They needed
us more than we needed them.

We owned the printing presses: they didn’t. End of.

In time [ was dispatched to a district office where the routine was the
same, only with more alcohol. I drove the 20 miles to Saffron Walden in
Essex on a clapped out old Lambretta scooter. There were three reporters
for a town of fewer than 10,000 people. The chief reporter poured whisky
into my morning coftee before we made the police calls. There were two
or three pints at lunchtime, more Irish coffee in the afternoon and more
pints in the evening before I wobbled my way back to Cambridge.

We covered all the local council committees and courts. There were
golden weddings to record and local amateur dramatics to review. On
Saturdays I would be packed off to cover “The Bloods’, Saftron Walden
Town Football Club, who were forced to play in a modest Essex league
because the sloping pitch at Catons Lane was deemed to have ‘excessive
undulations’. I knew little about football — just enough to be able to
record the bare facts about the game on a telex machine in the corridor
at the top of the stairs.

Above the telex — a machine that punched holes in paper tape to
transmit the copy back to Cambridge for typesetting — was a list of
footballing clichés. For every cliché that survived the attention of the
subs back in head office and made it into print, we had to buy the other
two colleagues in Saffron Walden a pint. They included describing



NOT BOWLING ALONE

the goalkeeper as ‘the custodian of the woodwork’; ‘a fleet-footed
midfielder’; and (to describe a penalty) ‘he made no mistake from the
spot’. By 6 p.m. the match report was on the streets of Cambridge, along
with all the other local and national football teams or in the special late
Saturday afternoon ‘pink ’un’ sports edition.

Most of the news — back in Cambridge as well as the district offices —
was pre-ordained, in the sense that the news editor in each newsroom
kept an A4 diary on his desk in which he or she would record every
upcoming council committee along with the relevant health, fire,
ambulance, water and utilities boards. Late in the afternoon you would
check the page to see what job had been assigned for the following day.

Often you would travel with a photographer. There was a strong
demarcation between writers and snappers. A reporter would not dream
of taking a photograph and a snapper would never dare to write a line
of text. Indeed, union rules forbade it.

Around two thirds of the work was what you might call ‘top down’:
the newspaper telling the citizens about the workings of the assorted
institutions put in place to regulate or order local and civic life.

The other third of the news flowed the other way, bottom up. This
was not a Bowling Alone world — the deracinated hollowed-out commu-
nities described by Robert Putnam 25 years later in America. There was
bubbling social and institutional activity all around, and where we lacked
the resources to cover it ourselves we recruited local stringers (today they
might be called ‘citizen journalists’) to file accounts of discussion groups
and scout sports days and charity baking mornings for the local hospital
scanner. Every name sold a paper, as the news editor would remind us at
regular intervals. We were duly encouraged to cram as many names as
possible into our reports. Every picture sold a paper, too, so photographers
knew to take group pictures and collect the names for the captions.

A typical week might include residents with damp problems who
wanted to get on the radar of an unresponsive council. The petition
about the dangerous pedestrian crossing. The man with the dog who’d
made friends with an owl. A couple of times a day a reader would find
their way to the Newmarket Road office and one of us would have to
sit down in the reception area to debrief them. The representative of a



BREAKING NEWS

group trying to stop the bulldozing of a few acres of Victorian cottages
to make way for a shopping centre. The reader who has brought in a
potato resembling Winston Churchill. Another is obsessed by an elec-
tricity junction box at the bottom of his garden. All our visitors want
the local paper on their side.

The first edition of the paper hit the streets before lunchtime, with
two or three more editions during the afternoon. A hinged door was all
that separated the newsroom from the industrial machinery required to
turn our words into type. Within a few yards of the sub-editors’ desks
were the Linotype and Ludlow machines. The smell of molten metal
and grease would waft into the newsroom with each swing of the door.
Around 11 a.m. the entire building would shudder as the rotary presses
started to roll with the first edition.

It was impossible to forget that newspapers were as much light engi-
neering as fine words.

*

There are many things we did not discuss back in 1976. We didn’t talk
about business models. The model for the Cambridge Evening News was
relatively straightforward: nearly 50,000 people a day parted with money
to buy a copy. There was display advertising — a local department store
or car showroom promoting a special deal or sale. And then there was
the lifeline of local newspapers: classified advertising. The vast majority
of second-hand cars or houses in Cambridge and surrounding towns
were offered for sale through the pages of the Cambridge Evening Neuws.
Every job vacancy was announced in the paper, along with every birth,
marriage and death. Every official notification from the council or other
public authority: they were all printed at the back of the newspaper
between the news and the sport.

The profit margins on local papers at their peak — and the mid-"70s
were as good a time as any — were in the 30 to 40 per cent range and
would continue to be until the end of the century. Nearly 30 years later
the regional press was still taking something like 20 per cent of the UK’s
advertising spend.



NOT BOWLING ALONE

So, no, we didn’t talk about business models; we didn’t need to.

We didn’t talk about ethics. And we didn’t talk about technology.
Not much had changed about the way our journalism reached the read-
ers in a hundred years or more. Hot metal typesetting machines had
been around since the 1880s. The presses had got faster over the years,
but otherwise a journalist from the late nineteenth century would have
found little to surprise him in the 1970s. We banged out stories on
battered typewriters — the only technology we used apart from tele-
phones. If we were out of the office on deadline we’d phone it in to
copy takers who did their best to conceal their boredom. No intro more
than 30 words. Get the salient facts into the top of the story so, in haste,
it could be cut from the bottom. The production methods of a news-
paper seemed timeless and immutable.

We met our readers out on stories and, by and large, we were welcomed
and — apparently — trusted. Sometimes we deliberately intruded on grief.
The ‘death knock’ was the name given to that heart-sinking moment
when the news editor might send you to see the parents whose daughter
had just died in a traffic accident. Oddly, we were rarely sent packing by
devastated relatives. More often, the response was to welcome us in, even
at this moment of unimaginable pain. For many, it seemed to be some-
thing of an honour for their relatives to be remembered in the pages of
the paper.

*

Some 40 years after my stint in Cambridge I made contact with my
old news editor, Christopher South, to check my memory of my local
reporting days. South, now nearly 8o, produced two cardboard boxes
of old papers he’d stuffed into brown envelopes as he cleared his desk
between roles. He was, he explained apologetically, a bit of a hoarder.

I had a Proustian moment as I unsealed the first box. The smell of the
Newmarket Road office seeped out of the battered cardboard container
as I sifted through the papers — mainly the smell of the cheap news-
print on which we typed. I found a story written by my old (now late)
colleague John Gaskell on 27 April 1976. In the top right corner, his



BREAKING NEWS

surname: in the top left, ‘sweepers 1’ — the catchline, or running head,
given to the story so that it could be followed through the process from
sub to compositor to printing press. The intro was tight, 23 words long.
At the bottom of the page ‘m.t.". More follows.

On another piece of now-tattered copy paper — evidently intended
for the staft newsletter — a call for any stamp-collecting enthusiasts who
would like to ‘pool their knowledge, contacts, exchange deals and ideas
in order to enrich their hobby’. On another, a memo from the editor
stressing the ‘vital necessity for keeping costs down’. No reporter was to
spend more than 75 pence on lunch, or £1.20 on dinner, without prior
approval.

There was a memo from the agricultural correspondent on the state
of the paper — presumably in response to some invitation for feedback.
It suggested that the arts coverage should be ‘more down to earth and
more relevant to the readership we serve who aren’t all intellectuals or
artistic’. It ended: ‘I would think twice before paying the new price
of 4p but the basis is there for making it worth sp if we all work at it.’
And a randomly preserved copy of the Times, the crossword half-solved:
Saturday 8 November 1975. There are 22 headlines on its front page,
some of them over entire stories, some of them flagging up further
news inside. The typography is busy, workmanlike, factual. There is
one small picture. The page is densely informative. The pattern contin-
ues inside, with multiple stories and very small black and white pictures.

South had also clipped an article from the New Statesman of 21 March
1975 (‘The Establishment and the Press’), which referred to the National
Union of Journalists” rule, introduced in 1965, that no one could be
recruited to Fleet Street without first having had three years’ experi-
ence on a provincial newspaper. The author, Tom Baistow, reflected on
why this rule had been introduced: ‘“This letter was forged in the heated
resentment that developed as growing numbers of Oxbridge graduates
were hired straight from university and in many cases given “direct
commissions” without any pretence of putting them through the ranks.
The anger of newspapermen who had been through the provincial mill
wasn’t based on the fact that these elite recruits had been to university
but that they hadn’t been anywhere else.

I0



NOT BOWLING ALONE

And, finally, a staff list for 1973, recording that the company then
employed more than 70 journalists, including two reporters in each of
seven district offices. In the composing room there were 18 Linotype
operators to work the old molten Linotype machines. There were
eleven compositors, ten stone hands to assemble the type into pages,
seven readers to check the typeset galleys against the original and five
print apprentices. There were eight men in the foundries and 29 to run
the pressroom, including cleaners and machine minders. Finally there
were 16 mechanics — and drivers to drop oft the papers at newsagents
and street sellers throughout the county.

*

Back in 1976 there were, if we did ever pause to think about the finances,
only two potential clouds on the horizon.

One was the advent of free newspapers, usually launched by small-
scale entrepreneurs who imagined a much simpler model than traditional
newspapers. They wanted to get the income (advertising) with almost
none of the expense (journalism). But none of us really imagined that
catching on because — well, people bought the paper for the stories to
and read about their communities, schools and councils in a detail no
free sheet could match.

The second was something rumbling away 9o miles northwest of
Cambridge where a local newspaper, the Nottingham Evening Post, was
locked in battles with its trade unions over the introduction of some-
thing called new technology. This apparently involved journalists doing
their own typesetting, thus abolishing the need for all the type hands on
the other side of the newsroom swing door. Our journalists” union was
against that. And, anyway, it all seemed a very distant prospect in 1976.

In a sense it was. It was another ten years before Rupert Murdoch
would stage his bold confrontation with his national print workers,
throwing 5,000 of them out of work and producing computer-set
newspapers from behind barbed wire in Wapping, East London. And
it was 13 years before the management at the CEN would sack all the
pre-press workers and insist on full computer typesetting. After 124

IT



BREAKING NEWS

years in independent ownership, the Cambridge News, by then renamed
and a weekly paper, was sold in 2012 to a new consolidated company
called Local World, backed by a hedge-fund manager intent on bring-
ing together 110 titles and 4,300 employees in a ‘one-stop shop’ serving
‘content’ to local communities. Three years later the company was sold
on to another newspaper group, Trinity Mirror, with the intention of
delivering ‘cost synergies’ of around /12 million. The paper now sells
fewer than 15,000 copies a week, reaching around 52,000 a day online.

*

The film of the year in 1976 was All the President’s Men, in which Robert
Redford and Dustin Hoftman gave us the journalist-as-hero role model,
which would prove very resilient over the decades to come.

It is the narrative we have often told the world, and which a few
journalists might even believe. It usually involves the word ‘truth’ we
speak truth to power; we are truth-seekers; we tell uncomfortable truths
in order to hold people accountable.

The truth about journalism, it’s always seemed to me, is something mess-
ier and less perfect. Carl Bernstein, one of the twin begetters of Watergate,
goes no further nowadays than ‘the best obtainable version of the truth’.

When living in Washington in 1987 I read a new book by the
Washington Post’s veteran political commentator David Broder,> which
contained a passage that leaped off the page because it felt so much closer
to what journalism actually does.

The process of selecting what the reader reads involves not just
objective facts but subjective judgments, personal values and, yes,
prejudices. Instead of promising ‘All the News That’s Fit to Print’,
[ would like to see us say over and over until the point has been
made . . . that the newspaper that drops on your doorstep is a
partial, hasty, incomplete, inevitably somewhat flawed and inaccu-
rate rendering of some of the things we heard about in the past 24
hours . . . distorted despite our best efforts to eliminate gross bias

by the very process of compression that makes it possible for you to

12



NOT BOWLING ALONE

lift it from the doorstep and read it in about an hour. If we labelled
the paper accurately then we would immediately add: ‘But it’s the
best we could do under the circumstances, and we will be back

tomorrow with a corrected updated version . . .

‘Partial, hasty, incomplete . . . somewhat flawed and inaccurate.” Most
journalists I know recognise a kind of honesty in those words — as does
anyone who has ever been written about by a journalist. That doesn’t
make journalism less valuable. But, as Broder argued, we might well
earn more respect and trust if we acknowledged the reality of the activ-
ity we're engaged in.

As reporters and editors of the Cambridge Evening News, we lived
among the people on whom we reported. We would meet the council-
lors and coppers the following morning in the queue for bread. Did that,
on occasion, make us pull our punches? Probably. But that closeness and
tamiliarity also bred respect and trust. We were on the brink of a new
world in which a proprietor on the other side of the world could dictate
his view of how a country should be run. Or when the chief executive
of a giant newspaper conglomerate would have trouble finding some of
his ‘properties’ on a map. Small was, in some ways, beautiful.

*

While a young reporter on the CEN fell in love. The relationship lasted
just under two years. It was between two consenting adults — one male,
one female — and was perfectly legal, even if it did not accord with one of
the commandments in the Book of Exodus, Chapter 20. The relationship
caused some happiness; and some unhappiness to a few people — literally,
no more than half-a-dozen either way.

One Friday night there was a knock on the door. A reporter and
photographer from the Sunday Mirror wanted to tell the ‘story of our
love’, as he put it, to the 4 million readers who then bought the news-
paper every week. The reporter, a man called Richard, was charming.

[ was a cub reporter, she was a university lecturer. Nobodies, end of
story. Well, almost — for her late father had, some years earlier, been on

13



BREAKING NEWS

the telly. So you could, at a stretch, make a consumable tale out of it:
‘Daughter of quite famous man has affair.’

Our relationship really didn’t seem to be anyone else’s business and so
we politely declined the opportunity to invite Richard and his photo-
grapher over the doorstep.

Richard’s tone changed. “We can do this nice or we can do it nasty,
he said abruptly, and then explained what nice and nasty looked like.
Nice was for us to sit down on the sofa and tell the world about our
love, and be portrayed in a sympathetic way that would warm the cock-
les of millions of Sunday Mirror readers all over Britain. Nasty meant
they would start knocking on the doors of neighbours and contact-
ing our relatives to put together a story that would be altogether less
heart-warming.

It was a good pitch. How many people want their elderly parents,
friends or neighbours telephoned or knocked up on a Friday night
by a man preparing a self-confessed hatchet job? All the same, we felt
this was — well, private. We were living together openly, and made no
attempt to hide our relationship from friends or family. But we had no
wish to tell the whole world. So we said no.

Richard and his photographer did not go away and sat outside the
house for another 24 hours. From time to time he would lean on the
doorbell — not to mention the neighbours’ — to test whether we had
changed our minds. They stayed until Saturday afternoon, reappear-
ing the following Friday evening to try again. Eventually we asked
them in for a cup of tea, and I — the trainee kid in the room compared
with Richard — suggested I might ring his news editor to explain we
wouldn’t be talking. That seemed to do the trick. The story — nice or
nasty — never saw the light of day.

My life at that point had been learning to report councils, courts,
freak weather and flower shows. That was what I understood journalism
to be — a record of public events of varying degrees of significance. The
ring on the doorbell was my first, sharp realisation that ‘journalism’
meant many different things to many different people. And, also, of
what it was like to have journalism done to you.

14



2

More Than a Business

It was a lovely time to be a local newspaper journalist. But after a couple
of years I had — as my Cambridge colleagues knew I would — started to
make my exit plans. [ began using my days oft doing reporting shifts at
the London Evening Standard, where ancient typewriters were chained to
dark green metal desks. [ was turned down for a job there, and also by the
Times. But my cuttings caught the eye of the news editor on the Guard-
ian, Peter Cole. I bought a new suit and gave what Cole later described
as the worst interview he could remember. But he was impressed by my
scrapbook of stories and considered I had a modest facility with words.
I feel I may have lied when asked about my shorthand speed.

There was another young reporter starting at the Guardian on my
first day in July 1979 — fresh from the Mirror Group training scheme
in the west country. His name was Nick Davies. He was extrovert;
I was more introverted. He loved standing on doorsteps; I preferred
polishing sentences. With his beaten leather jacket, he looked like a
beatnik French philosopher. As has sometimes been remarked, I looked
more like Harry Potter. We became lifelong friends . . . and got up to
mischief.

The Guardian Nick and I joined had been around for 158 years.

The Manchester Guardian started life as a small start-up in 1821. Its
intention was almost purely altruistic. Its founders had no ambition to
reap huge profits from it. It was imagined as a piece of public service.

15



BREAKING NEWS

Somehow — amazingly, mystifyingly, staggeringly — it remained a
venture devoted to that public service of news more than a century
and a half later. It existed to ask questions, to bear witness and to offer
forthright (and anonymous) opinion.

There was no great business model for serious, awkward, enquiring
journalism in 1821, any more than there was in 2015 when I left the paper,
194 years into its existence. But most of the time — buttressed by advertising
and subsidy from other companies within family or trust ownership — the
paper struggled through, with occasional crises along the way.

Its founder, John Edward Taylor, was a Manchester businessman
and advocate of parliamentary reform who had been present at what
became known as the Peterloo Massacre. On 16 August 1819, in St
Peter’s Square, Manchester, a 60,000-strong unarmed crowd gathered
to hear a speech by a great radical orator, Henry Hunt, who believed in
some very dangerous things: equal rights, universal suffrage, parliamen-
tary reform, an end to child labour and so forth.

Fearing that Hunt would stir the crowd to some form of insurrection,
the city’s magistrates ordered in the yeomanry, who literally cut their
way to the platform on which Hunt was speaking in order to arrest him.
Numerous men, women and children were treated for fractures, sabre
cuts and gunshot wounds. More than 400 people were injured and 11
were killed. It was all over in ten minutes. The story of the day led to a
great poem, ‘The Masque of Anarchy’, by Shelley (‘Rise like lions after
slumber . . . Ye are many — they are few’).

The historian E.P. Thompson described the decision facing the
authorities on that day in his 1963 book, The Making of the English
Working Class: ‘Old Corruption faced the alternatives of meeting the
reforms with repression or concession. But concession, in 1819, would
have meant concession to a largely working-class reform movement:
the middle-class reformers were not yet strong enough (as they were
in 1832) to offer a more moderate line of advance. This is why Peterloo
took place.

The term ‘fake news’ had not yet been invented. But Taylor, standing
on the edge of the carnage, knew what to expect. The official author-
ities would tell lies about the day. They would claim they were acting

16



MORE THAN A BUSINESS

in self-defence; they had been attacked by the mob and had drawn their
swords as a desperate last measure.

The one national reporter on the scene, the Times’s John Tyas,
ended the day in captivity (or sanctuary) and was unable to file a story.
Knowing this, Taylor wrote his own report and got it swiftly to London.
It was printed in the Times on the morning of 18 August, two days later.
The story marked, in the words of one writer, the ‘birth of the public
reporter in English public life’!

By the following day’s edition Tyas was free to file his own eyewitness
account and the Times went to town, filling more than two broadsheet
pages.

In the volume of space devoted to the massacre you can feel the
editor of the Times, Thomas Barnes, grappling with how anyone
could establish the truth. Would people naturally trust the word of
one reporter over that of the magistrates? Would readers be more
convinced if there were multiple accounts broadly corroborating one
version? In addition to its own reporting the paper went in for two
techniques that became routine in the early twenty-first century —
aggregation and crowdsourcing.

The aggregation took the form of excerpts from other local papers’
reports of the day. The crowdsourcing came from a petition and from
numerous ‘private letters’ similar to Taylor’s. They painted a confusing
picture, but the accumulation of evidence overwhelmingly demon-
strated that the crowd had behaved peacefully and there was no possible
justification for the violence meted out.

Taylor understood the importance of facts — and also predicted that
the facts of the day would be contested, and litigated, for months, if not
years. He wanted to place on record ‘facts, undeniable and decisive . . .
truths which are impossible to gainsay’.

He was entirely right. The authorities pushed back hard, creating a
set of ‘alternative facts’ around the events of the day: they claimed to
have witnessed pikes dipped in blood and torrents of stones and bricks
thrown at the troops. The speakers on the day were later arrested and
jailed by the same magistrates who had ordered the violence. Thanks
to Taylor’s quick response ‘within two days all England knew of the

17



BREAKING NEWS

event’, says Thompson. “Within a week every detail of the massacre was
being canvassed in ale-houses, chapels, workshops, private houses.” And,
thanks to the public reporting of the facts of the day, Thompson was
able to write in 1963: ‘Never since Peterloo has authority dared to used
equal force against a peaceful British crowd.’

Peterloo is as good an illustration as any as to why good journalism is
necessary. Nearly 200 years later, in the early days of the Trump presi-
dency, the Washington Post expressed the same motivating ideal with the
slogan: ‘Democracy dies in darkness’. The New York Times, taced with
an administration in 2017 that cared little for the distinction between
facts and falsehoods, marketed itself with the words: ‘Truth is hard to
find. But easier with 1,000+ journalists looking.’

Power needs witnesses. Witnesses need to be able to speak freely
to an audience. The truth can only follow on from agreed facts. Facts
can only be agreed if they can be openly articulated, tested ... and
contested. That process of statement and challenge helps something like
the truth to emerge. From truth can come progress. In the absence of
this daylight, bad things will almost certainly happen. The acts of bear-
ing witness and establishing facts can lead to positive reform. By the
start of the twenty-first century these might — in relatively enlightened
democracies — seem unremarkable statements, but 200 years ago these
were comparatively new propositions.

Taylor decided to found his own paper. The first edition of the
Manchester Guardian hit the streets about 18 months later — initially a
weekly paper printed on machinery that could turn out 150 copies an
hour. Its third edition reported on the House of Commons debate on
the Peterloo massacre, over nine-and-a-half columns.

*

To compress a very long story into a very short narrative: the Taylor
family married the Scott family. A young member of the latter tribe —
C.P. Scott — became editor at the age of 25: by the time he died in 1932
he had not only edited the paper for s7 years, he also owned it. On
the death, in rapid succession, of Scott and his son Edward, the family

18



MORE THAN A BUSINESS

placed the paper into the care and ownership of the Scott Trust in 1936
to preserve and protect the Guardian ‘in perpetuity’.

The Scotts could have made themselves very wealthy by selling the
Manchester Guardian to Lord Beaverbrook or any other number of suit-
ors: instead they gave away their inheritance in order to sustain decent,
serious, liberal journalism. They were not in it for the money. The
Manchester Guardian was a public service.

Pause and reflect on that very unusual moment — described by Winston
Churchill’s future lord chancellor, Gavin Simonds, as ‘very repugnant’
(‘you are trying to divest yourself of a property right’).> Sir William
Hayley, later editor of the Times, said of John Scott’s decision to, in effect,
give away the Guardian: ‘He could have been a rich man; he chose a
Spartan existence. And when he made up his mind to divest himself of
all beneficial interest in them he did so with as little display of emotion as
if he had been solving an algebraical problem. Most men making so large
a sacrifice would have exacted at least the price of an attitude.”

On the paper’s 1ooth birthday in 1921 Scott — who’d been editing for
nearly so years — wrote perhaps the most famous short essay on journal-
ism, with its pithy aphorism: ‘Comment 1s free, but facts are sacred.* He
used the article to underscore his passionate belief that, while a news-
paper was a business, it had little point unless it was more than a business.
A newspaper could — then, as now — aim to be ‘something of a monopoly’.
Many business people might relish that. Scott felt the opposite. The
Guardian, he thought, should ‘shun its temptations’.

A newspaper has two sides to it. It is a business, like any other, and
has to pay in the material sense in order to live. But it is much more
than a business; it is an institution; it reflects and it influences the
life of a whole community; it may affect even wider destinies. It is,
in its way, an instrument of government. It plays on the minds and
consciences of men. It may educate, stimulate, assist, or it may do
the opposite. It has, therefore, a moral as well as a material exist-
ence, and its character and influence are in the main determined by
the balance of these two forces . . . It may make profit or power its

first object, or it may conceive itself as fulfilling a higher and more

19



BREAKING NEWS

exacting function. I think I may honestly say that, from the day
of its foundation, there has not been much doubt as to which way
the balance tipped so far as regards the conduct of the paper whose
fine tradition I inherited and which I have had the honour to serve
through all my working life. Had it not been so, personally I could

not have served it.

It is more or less inconceivable to imagine these words, or anything like
them, from the lips of any newspaper owner today.

Since the predominant purpose of the Guardian lay in its influence,
reporting, commentary and educative mission, it was obvious (to Scott’s
mind) that it had to be an editorially led venture. Scott wanted there to
be a ‘unity’ between commercial and editorial — both driven by the same
values. But he was absolutely clear that ‘it is a mistake to suppose that
the business side of a paper should dominate’. He had seen experiments
to that effect tried elsewhere, and ‘they have not met with success’.

Between its two sides there should be a happy marriage, and editor
and business manager should march hand in hand, the first, be it

well understood, just an inch or two in advance.

The paper under Scott grew in influence far beyond Manchester. It
was never afraid to be unpopular. At the end of the nineteenth century
it was virtually alone in the UK press in opposing the Boer War and was
excoriated for exposing the existence of British concentration camps — a
moment when its reporters needed police guards as they turned up for
work. In 1956, again, it stood virtually alone in condemning Britain’s
foolish adventure in Suez. It exposed labour conditions in apartheid
South Africa and, under Peter Preston,’ sleaze in parliament.

In 1961 it had taken an immense commercial risk by taking on an
extra 500 staft to make the move from being a Manchester paper to one
based in Fleet Street. The move nearly capsized the paper — but, with
hindsight, it was a bold and visionary decision.

Some rivals in Fleet Street thought it was also self-regarding, prissy
and politically correct. There was doubtless something in that. The early

20



MORE THAN A BUSINESS

twentieth-century Tory politician Lord Robert Cecil once described the
Guardian as ‘righteousness made readable’. There was something in that,
too. But the ethos of the paper was formed by its history and ownership.
As we’ll see by the end of this book, the correlation between ownership,
profit, purpose and the quality of national conversation is a complex one.
The BBC was, in some ways, close in spirit —a publicly funded organ-
isation dedicated to providing serious and trustworthy news. Large
swathes of Fleet Street, of course, loathed the BBC and did all in their
power to undermine or destroy it. The Murdoch family regarded it as
a semi-socialist entity that affronted their view of how the free market
was best placed to deliver what they regarded as independent news.
They didn’t much like the Guardian, either.

*

That was the paper Nick and I joined in 1979. The paper still had the
feeling of a family newspaper. The generation in their late s0s or early
60s who were in charge had begun their careers in Manchester and
seen the newspaper transition to being a London title. The Trust was
then chaired by Richard Scott, a former Washington correspondent and
grandson of C.P. Scott. Peter Preston, our editor, had been on the paper
since 1963 and was four years into a 20-year spell as editor. His prede-
cessor, Alistair Hetherington, had also done 20 years. People tended to
spend their entire lives at the paper.

For much of its existence the paper teetered on the borderlines of
profit or loss — supported, when it went severely into the red, by the
profits of the Manchester Evening News. In terms of circulation it was
ninth in the league of national newspapers. Gradually, in the early *8os,
the financial position of the Guardian improved. Preston was restless in
modernising the paper and, in conjunction with the business managers,
building up the classified advertising. By the late ’8os the paper had fat,
extremely profitable print sections on Monday to Wednesday carrying
hundreds of jobs in media, education and public service.®

Our day began around 10 a.m., by which time we were expected to
have read most of the other papers. The paper’s first edition went to bed

21



BREAKING NEWS

around 9 p.m. in the evening, though the flow of copy meant that, if you
weren’t writing for the front page, they appreciated copy by about 6 p.m.

On most days you wrote one story, maximum two. So the day had a
shape to it. Reporters were encouraged to be out of the office as much
as possible. If you were in the newsroom there was time to read yourself
in to the subject you’d been assigned, to make calls. A break for lunch.
Some more calls. You might be writing a backgrounder — the context
and analysis — in which case you’d start writing about 3 p.m. Otherwise
you might have five or six hours on a story before you threaded your
first sheet of carbon paper into the scufted old typewriter.

Fleet Street, where most of the UK’s national papers were based, was
both a community and a battleground. Before Murdoch’s great confron-
tation with the doomed print unions at his new plant at Wapping in
1986,” most of the newspapers — nearly 20 of them, including Sunday
editions, which mostly had separate staffs and editors — were gathered
along or around Fleet Street, which runs from St Paul’s Cathedral and
the Old Bailey in the east to the Royal Courts of Justice in the west.

To walk that half mile from Ludgate Circus to the High Court takes
no longer than ten minutes. But — before Wapping — you would pass
the glass, stone and marble-front edifices of the Express, the Telegraph,
Reuters, Press Association. Down the eighteenth-century Bouverie
Street — once home to William Hazlitt and Charles Dickens’ Daily News —
lay the cathedral-sized press hall of the News of the World and the Sun,
capable of thundering out 4 million copies in a night from presses weigh-
ing hundreds of tons, with print lorries and delivery trucks lined up along
the narrow street to restock newsprint or race to the night trains.

The outliers on this map in the early ’8os were the Financial Times — a
little to the east — and the Times and the Sunday Times, half a mile to
the north. The Guardian, which only began to establish a significant
London presence in the 1960s, shared printing facilities with the Times
but its newsroom was in an unlovely ’7os converted light-engineering
building in Farringdon Road, ten minutes’ walk from Fleet Street. It
was always the slight outsider.

There was a demarcation between broadsheet, mid-market and
red-tops in which supposed quality was in inverse proportion to proven

22



MORE THAN A BUSINESS

popularity. Arguably the most serious broadsheet — the FT — sold the
fewest: around 200,000 copies a day — followed in unpopularity by the
Times, the Guardian and the Telegraph, which led the ‘serious papers’ with
daily sales of around 1.5 million.

Then came the mid-markets — the Mail and the Express, each selling
around 2 million copies — and finally the really popular red-tops, the
Sun and the Mirror edging towards 4 million.®

*

My career took a traditional enough path. A few years reporting; four
years writing a daily diary column; a stint as a feature writer — home
and abroad. In 1986 I left the Guardian to be the Observer’s television
critic — then a plum chair that had been occupied by Clive James and
Julian Barnes. But I discovered I didn’t have the right temperament to
sit at home watching video-tapes all day, and it was a relief when I was
approached to be the Washington correspondent of a new paper to be
launched by Robert Maxwell.?

The London Daily News was a brief adventure: Maxwell ran out
of patience within six months of starting it and closed it even more
suddenly than he had opened it. But I was in the US long enough to
develop a life-long respect for American journalism’s methods, serious-
ness and traditions. If Fleet Street sometimes felt like a knowing game,
American newspapers were soberly earnest. Back in the UK, I rejoined
the Guardian and was diverted towards a route of editing — launch-
ing the paper’s Saturday magazine followed by a daily tabloid features
section (named G2) and moving to be deputy editor in 1993.

I had developed a love of gadgets. During my stint as diary writer
in the mid-"8os I had bought a battery-powered Tandy 100 computer,
which displayed a few lines of text. On assignment in Australia I learned
how to unscrew a hotel phone and, with crocodile clips, squirt copy
back to London using packet-switching technology in the middle of
the night.

It felt like landing a man on the moon. I had no idea what was to
come.

23



3
The New World

In 1993 some journalists began to be dimly aware of something clunk-
ily referred to as ‘the information superhighway’ but few had ever had
reason to see it in action. At the start of 1995 only 491 newspapers were
online worldwide: by June 1997 that had grown to some 3,600.

In the basement of the Guardian was a small team created by Peter
Preston — the Product Development Unit, or PDU. The inhabitants
were young and enthusiastic. None of them were conventional journal-
ists: I think the label might be ‘creatives’. Their job was to think of new
things that would never occur to the (largely middle-aged) reporters
and editors three floors up.

The team — eventually rebranding itself as the New Media Lab —
started casting around for the next big thing. They decided it was the
internet. The creatives had a PC actually capable of accessing the world
wide web. They moved in hipper circles. And they started importing
copies of a new magazine, Wired — the so-called Rolling Stone of tech-
nology — which had started publishing in San Francisco in 1993, along
with the HotWired website. “Wired described the revolution,’ it boasted.
‘HotWired was the revolution.” It was launched in the same month
the Netscape team was beginning to assemble. Only 18 months later
Netscape was worth billions of dollars. Things were moving that fast.

In time, the team in PDU made friends with three of the people
associated with Wired. They were the founders, Louis Rossetto and Jane

24



THE NEW WORLD

Metcalfe; and the columnist, Nicholas Negroponte, who was based at
the Massachusetts Institute of Technology and who wrote mindblow-
ing columns predicting such preposterous things as wristwatches which
would ‘migrate from a mere timepiece today to a mobile command-
and-control centre tomorrow ... an all-in-one, wrist-mounted TV,
computer, and telephone.”

As if.

Both Rossetto and Negroponte were, in their different ways, proph-
ets. Rossetto was a hot booking for TV talk shows, where he would
explain to baffled hosts what the information superhighway meant.
He’d tell them how smart the internet was, and how ethical. Sure, it
was a ‘dissonance amplifier’. But it was also a ‘driver of the discussion’
towards the real. You couldn’t mask the truth in this new world, because
someone out there would weigh in with equal force. Mass media was
one-way communication. The guy with the antenna could broadcast to
billions, with no feedback loop. He could dominate. But on the internet
every voice was going to be equal to every other voice.

‘Everything you know is wrong,” he liked to say. ‘If you have a
preconceived idea of how the world works, you’d better reconsider it

Negroponte, so-something, East Coast gravitas to Rossetto’s
Californian drawl, and altogether more buttoned up, was working on
a book, Being Digital, and was equally passionate in his evangelism. His
mantra was to explain the difference between atoms — which make up
the physical artefacts of the past — and bits, which travel at the speed of
light and would be the future. “We are so unprepared for the world of
bits . . . We're going to be forced to think differently about everything.’

I bought the drinks and listened.

Over dinner in a North London restaurant Negroponte started with
convergence — the melting of all boundaries between TV, newspapers,
magazines and the internet into a single media experience — and moved
on to the death of copyright, possibly the nation state itself. There would
be virtual reality, speech recognition, personal computers with inbuilt
cameras, personalised news. The entire economic model of information
was about to fall apart. The audience would pull rather than wait for
old media to push things as at present. Information and entertainment

25



BREAKING NEWS

would be on demand. Overly hierarchical and status-conscious societies
would rapidly erode. Time as we knew it would become meaningless —
five hours of music would be delivered to you in less than five seconds.
Distance would become irrelevant. A UK paper would be as accessible
in New York as it was in London.

I decided I should go to America and see the internet for myself.

*

It was easy, in 1993, to be only dimly aware of what the internet did.
The kids in the basement might have a PC capable of accessing the web,
but most of us had only read about it.

Writing 15 years later in the Observer,> the critic John Naughton
compared the begetter of the world wide web, Sir Tim Berners-Lee,
with the seismic disruption five centuries earlier caused by the invention
of movable type. Just as Gutenberg had no conception of his invention’s
eventual influence on religion, science, systems of ideas and democracy,
so —1in 2008 — ‘it will be decades before we have any real understanding
of what Berners-Lee hath wrought’.

And so I set off to find the internet with the leader of the PDU team,
Tony Ageh, a 33-year-old ‘creative’. He had had exactly one year’s expe-
rience in media — as an advertising copy chaser for The Home Organist
magazine — before joining the Guardian. 1 took with me a copy of The
Internet for Dummies. Thus armed, we set oft to America for a four-day,
four-city tour.

In Atlanta, we found the Atlanta Journal-Constitution (AJC), which
was considered a thought leader in internet matters, having joined
the Prodigy Internet Service, an online service offering subscribers
information over dial-up 1,200 bit/second modems. After four months
the internet service had 14,000 members, paying 10 cents a minute to
access online banking, messaging, full webpage hosting and live share
prices.

The AJC business plan envisaged building to 35,000 or 40,000 by
year three. But that time, they calculated, they would be earning $3.3
million in subscription fees and $250,000 a year in advertising. ‘If it

20



THE NEW WORLD

all goes to plan,” David Scott, the publisher, Electronic Information
Service, told us, ‘it’ll be making good money. If it goes any faster, this
is a real business.’

We also met Michael Gordon, the managing editor. “The appeal to
the management 1s, crudely, that it is so much cheaper than publishing
a newspaper, he said.

We wrote it down.

‘We know there are around 100,000 people in Atlanta with PCs.
There are, we think, about 1 million people wealthy enough to own
them. Guys see them as a toy; women see them as a tool. The goldmine
is going to be the content, which is why newspapers are so strongly
placed to take advantage of this revolution. We’re out to maximise our
revenue by selling our content any way we can. If we can sell it on
CD-ROM or TV as well, so much the better.

‘Papers? People will go on wanting to read them, though it’s obvi-
ously much better for us if we can persuade them to print them in their
own homes. They might come in customised editions. Edition 14B
might be for females living with a certain income.’

It was heady stuft.

From Atlanta we hopped up to New York to see the Times’s online
service, @Times. We found an operation consisting of an editor plus
three staffers and four freelancers’ The team had two PCs, costing
around $4,000 each. The operation was confident, but small.

The @Times content was weighted heavily towards arts and leisure.
The opening menus offered a panel with about 15 reviews of the latest
films, theatre, music and books — plus book reviews going back two
years. The site offered the top 15 stories of the day, plus some sports news
and business.

There was a discussion forum about movies, with 47 diftferent subjects
being debated by 235 individual subscribers. There was no archive due
to the fact that — in one of the most notorious newspaper licensing
cock-ups in history — the NYT in 1983 had given away all rights to its
electronic archive (for all material more than 24 hours old) in perpetuity
to Mead/Lexis.*

That deal alone told you how nobody had any clue what was to come.

27



BREAKING NEWS

We sat down with Henry E. Scott, the group director of @Times?
‘Sound and moving pictures will be next. You can get them now. I
thought about it the other day, when I wondered about seeing 30 seconds
of The Age of Innocence. But then I realised it would take 9o minutes to
download that and I could have seen more or less the whole movie in
that time. That’s going to change.’

But Scott was doubtful about the lasting value of what they were
doing — at least, in terms of news. ‘I can’t see this replacing the news-
paper, he said confidently. ‘People don’t read computers unless it pays
them to, or there is some other pressing reason. I don’t think anyone
reads a computer for pleasure. The San Jose Mercury has put the whole
newspaper online. We don’t think that’s very sensible. It doesn’t make
sense to offer the entire newspaper electronically.’

We wrote it all down.

‘T can’t see the point of news on screen. If I want to know about a
breaking story I turn on the TV or the radio. I think we should only do
what we can do better than in print. Ifit’s inferior than the print version
there’s no point in doing it

Was there a business plan? Not in Scott’s mind. “There’s no way you
can make money out of it if you are using someone else’s server. I think
the LA Times expects to start making money in about three years’ time.
We're treating it more as an R & D project.

This approach became known as ‘reach before revenue’. It was the
business model for much of the internet.

From New York we flitted over to Chicago to see what the Tribune
was up to. In its 36-storey Art Deco building — a spectacular monument
to institutional self-esteem — we found a team of four editorial and four
marketing people working on a digital service, with the digital unit
situated in the middle of the newsroom. The marketeers were beyond
excited about the prospect of being able to show houses or cars for
sale and arranged a demonstration. We were excited, too, even if the
pictures were slow and cumbersome to download.

We met Joe Leonard, associate editor. “We’re not looking at Chicago
Online as a money maker. We’ve no plans even to break even at this
stage. My view is simply that I'm not yet sure where I'm going, but I'm

28



THE NEW WORLD

on the boat, in the water — and I'm ahead of the guy who is still standing
on the pier.

Reach before revenue.

Finally we headed off to Boulder, Colorado, in the foothills of the
Rockies, where Knight Ridder had a team working on their vision of
the newspaper of tomorrow. The big idea was, essentially, what would
become the iPad — only the team in Boulder hadn’t got much further
than making an A4 block of wood with a ‘front page’ stuck on it. The
so-something director of the research centre, Roger Fidler, thought
the technology capable of realising his dream of a ‘personal information
appliance’ was a couple of years off.’

Tony and I had filled several notebooks. We were by now beyond
tired and talked little over a final meal in an Italian restaurant beneath
the Rocky Mountains.

We had come. We had seen the internet. We were conquered.

*

Looking back from the safe distance of nearly 25 years it’s easy to mock
the fumbling, wildly wrong predictions about where this new beast was
going to take the news industry. We had met navigators and pioneers.
They could dimly glimpse where the future lay. Not one of them had
any idea how to make a dime out of it, but at the same time they
intuitively sensed that it would be more reckless not to experiment. It
seemed reasonable to assume that — if they could be persuaded to take
the internet seriously — their companies would dominate in this new
world, as they had in the old world.

We were no different. After just four days it seemed blindingly obvi-
ous that the future of information would be mainly digital. Plain old
words on paper — delivered expensively by essentially Victorian produc-
tion and distribution methods — couldn’t, in the end, compete. The
future would be more interactive, more image-driven, more immediate.
That was clear. But how on earth could you graft a digital mindset and
processes onto the stately ocean liner of print? How could you convince
anyone that this should be a priority when no one had yet worked out

29



BREAKING NEWS

how to make any money out of it? The change, and therefore the threat,
was likely to happen rapidly and maybe violently. How quickly could
we make a start? Or was this something that would be done to us?

In a note for Peter Preston on our return I wrote, ‘The internet is
fascinating, intoxicating . . . it is also crowded out with bores, nutters,
fanatics and middle managers from Minnesota who want the world
to see their home page and CV. It’s a cacophony, a jungle. There’s too
much information out there. We’re all overloaded. You want someone
you trust to fillet it, edit it and make sense of it for you. That’s what we
do. It’s an opportunity.’

[ spent the next year trying to learn more and then the calendar
clicked on to 1995 — The Year the Future Began, at least according to
a recent book by the cultural historian W. Joseph Campbell, who
used the phrase as his book title twenty years later. It was the year of
O.J. Simpson, the Dayton Ohio peace accord and the entanglement of
Bill Clinton and Monica Lewinsky. It was the year Amazon.com, eBay,
Craigslist and Match.com established their presence online. Microsoft
spent $300m launching Windows 95 with weeks of marketing hype,
spending millions for the rights to the Rolling Stones hit ‘Start Me Up’,
which became the anthem for the Windows 95 launch.

Cyberspace — as the cyber dystopian Evgeny Morozov recalled, look-
ing back on that period — felt like space itself.” “The idea of exploring
cyberspace as virgin territory, not yet colonised by governments and
corporations, was romantic; that romanticism was even reflected in the

EEINA3 >

names of early browsers (“Internet Explorer,” “Netscape Navigator”).

But, as Campbell was to reflect, ‘no industry in 1995 was as ill-
prepared for the digital age, or more inclined to pooh-pooh the disruptive
potential of the Internet and World Wide Web, than the news business’.
It suffered from what he called ‘innovation blindness’ — ‘an inability, or
a disinclination to anticipate and understand the consequences of new
media technology’.

1995 was, then, the year the future began. It happened also to be the

year in which I became editor of the Guardian.

30



4
Editor

I was 41 and had not, until very recently, really imagined this turn of
events. Peter Preston — unshowy, grittily obstinate, brilliantly strate-
gic — looked as if he would carry on editing for years to come. It was
a complete surprise when he took me to the basement of the resolutely
unfashionable Italian restaurant in Clerkenwell he favoured, to tell me
he had decided to call it a day.

On most papers the proprietor or chief executive would find an editor,
take him/her out to lunch and do the deal. On the Guardian — at least
according to tradition dating back to the mid-"70s — the Scott Trust made
the decision after balloting the staff, a process that involved manifestos, pub
hustings and even (by some candidates) a little frowned-on campaigning.

I supposed I should run for the job. My mission statement said |
wanted to boost investigative reporting and get serious about digital. It
was, | fear, a bit Utopian. I doubt much of it impressed the would-be
electorate. British journalists are programmed to scepticism about ideal-
istic statements concerning their trade. Nevertheless, I won the popular
vote and was confirmed by the Scott Trust after an interview in which
I failed to impress at least one Trustee with my sketchy knowledge of
European politics. We all went off for a drink in the pub round the back
of the office. A month later I was editing.

‘Fleet Street’, as the UK press was collectively called, was having a
torrid time, not least because the biggest beast in the jungle, Rupert

31



BREAKING NEWS

Murdoch, had launched a prolonged price war that was playing havoc
with the economics of publishing. His pockets were so deep he could
afford to slash the price of the Times almost indefinitely — especially if it
tforced others out of business.

Reach before revenue — as it wasn’t known then.

The newest kid on the block, the Independent, was suffering the most.
To their eyes, Murdoch was behaving in a predatory way. We calcu-
lated the Independent titles were losing around /42 million (nearly /80
million in today’s money). Murdoch’s Times, by contrast, had seen its
sales rocket 80 per cent by cutting its cover prices to below what it cost
to print and distribute. The circulation gains had come at a cost — about
/£38 million in lost sales revenue. But Murdoch’s TV business, BSkyB,
was making booming profits and the Sun continued to throw off huge
amounts of cash. He could be patient.

The Telegraph had been hit hard — losing £ 45 million in circulation
revenues through cutting the cover price by 18 pence. The end of the
price war left it slowly clawing back lost momentum, but it was still /23
million adrift of where it had been the previous year. Murdoch — as so
often — had done something bold and aggressive. Good for him, not so
good for the rest of us. Everyone was tightening their belts in different
ways. The Independent effectively gave up on Scotland. The Guardian
saved a million a year in newsprint costs by shaving half an inch oft the
width of the paper.

The Guardian, by not getting into the price war, had ‘saved’ around
/37 million it would otherwise have lost. But its circulation had been
dented by about 10,000 readers a day. Moreover, the average age of the
Guardian reader was 43 — something that pre-occupied us rather a lot.
We were in danger of having a readership too old for the job adver-
tisements we carried.

Though the Guardian itself was profitable, the newspaper division was
losing nearly £12 million (north of /21 million today). The losses were
mainly due to the sister Sunday title, the Observer, which the Scott Trust
had purchased as a defensive move (against the Independent) in 1993. The
Sunday title had a distinguished history, but was haemorrhaging cash:
L 11 million losses.

32



EDITOR

Everything we had seen in America had to be put on hold for a while.
The commercial side of the business never stopped reminding us that
only 3 per cent of households owned a PC and a modem.

*

But the digital germ was there. My love of gadgets had not extended
to understanding how computers actually worked, so I commissioned
a colleague to write a report telling me, in language I could under-
stand, how our computers measured up against what the future would
demand. The Atex system we had installed in 1987 gave everyone a
dumb terminal on their desk — little more than a basic word processor.
It couldn’t connect to the internet, though there was a rudimentary
internal messaging system. There was no word count or spellchecker
and storage space was limited. It could not be used with floppy disks or
CD-ROMs. Within eight years of purchase it was already a dinosaur.

There was one internet connection in the newsroom, though most
reporters were unaware of it. It was rumoured that downstairs a bloke
called Paul in IT had a Mac connected to the internet through a dial-up
modem. Otherwise we were sealed off from the outside world.

Some of these journalist geeks began to invent Heath Robinson
solutions to make the inadequate kit in Farringdon Road to do the
things we wanted in order to produce a technology website online.
Tom Standage — he later became deputy editor of the Economist, but
then was a freelance tech writer — wrote some scripts to take articles
out of Atex and format them into HTML so they could be moved onto
the modest Mac web server — our first content management system, if
you like. If too many people wanted to read this tech system at once the
system crashed. So Standage and the site’s editor, Azeem Azhar, would
take it in turns sitting in the server room in the basement of the build-
ing rebooting the machines by hand — unplugging them and physically
moving the internet cables from one machine to another.

What would the future look like? We imagined personalised editions,
even if we had not the faintest clue how to produce them. We guessed
that readers might print off copies of the Guardian in their homes — and

33



BREAKING NEWS

even toyed with the idea of buying every reader a printer. There were
glimmers of financial hope. Our readers were spending /56 million a
year buying the Guardian but we retained none of it: the money went
on paper and distribution. In the back of our minds we ran calculations
about how the economics of newspapers would change if we could save
ourselves the /56 million a year ‘old world’ cost.

*

It would be nice to claim that I had seen the future and would urgently
toil night and day to make it happen. But an editor’s life isn’t like that,
as I was discovering. For one thing, we were never out of court.

The English defamation law in the late 1990s had not developed from
its eighteenth-century roots in seditious libel as much as one might
imagine. Britain had no first amendment enshrining the importance,
never mind the supremacy, of free speech. If someone rich or powerful
sued you, a) the onus was on you to prove the facts and b) you had to be
prepared to risk very large sums of money — often, millions of pounds —
in the defence of your reporting. As a country we paid lip service to
Milton, Hazlitt, Wilkes, Junius, Delane, Barnes, C.P. Scott and others
who — over three centuries — had helped the press gain its compara-
tive freedom. But, in reiterating the importance of a free press, people
usually manage to insinuate a qualifier. As in, ‘I stand second to none in
my belief in the Freedom of the Press, but . .’

Libel confrontations were a spectator sport. They ended up as pitched
gladiatorial battles in the gothic revival splendour of the Royal Courts
of Justice at one end of Fleet Street. Each side would be represented by
ranks of lawyers. The press benches would be packed. These were fights
to the reputational death.

[ knew little about media law at the time beyond what I had studied at
Harlow Technical College as a cub reporter. In 1995 the Guardian did not
employ a single in-house lawyer: complaints were handled by a retired
foreign editor, and farmed out to external solicitors if they became unwieldy.

So serious investigative journalism in London — the so-called ‘libel
capital of the world” — was never easy. For an editor, these confrontations

34



EDITOR

took up vast amounts of time and nervous energy. I inherited what was
to turn into a marathon case over allegations that Neil Hamilton, the
MP for Tatton, together with another MP, Tim Smith, had accepted
cash from the owner of Harrods department store, Mohamed Al-Fayed,
in return for asking questions in the House of Commons. Smith didn’t
contest the charges and eventually left politics. Hamilton claimed it was
all lies and — together with a prominent political lobbyist, Ian Greer —
launched a protracted libel suit against the paper.

There was an obstacle: parliamentary privilege prevented MPs from
suing. But Hamilton succeeded in changing the British constitution,
amending the 1688 Bill of Rights in order to be free to fight his action.
There was a scarcely concealed fury among many MPs that a newspaper
should vigorously attack corruption in parliament — just as they vented
their wrath on the Sunday Times (and, later, the Daily Telegraph) for their
own work in the same area.

In September 1996 — on the eve of the High Court hearing which
could have cost the Guardian several million pounds — the Hamilton/
Greer case collapsed with nine minutes to spare. ‘A Liar and a Cheat’” was
our blunt front-page headline the following morning. There followed
another five years of inquiries, committees, further libel actions (thank-
tully, not directly against the Guardian) and appeals. At one stage we
were almost certainly in contempt of parliament, for publishing an
embargoed copy of the official report into the allegations of parliamen-
tary sleaze we had uncovered.

*

The Hamilton action coincided with another marathon successtul defence
of a case brought by five police officers based at Stoke Newington police
station in North London, who were caught up in a corruption inquiry
and could have been awarded /125,000 each if they had won." The point
was this: robust, inquiring journalism was time consuming, difficult and
expensive. It was knotty, hard and often exhausting to do; and usually
laborious, labyrinthine and prohibitively costly to defend. A single jour-
nalist on their own could be picked oft and silenced. A journalist doing

35



BREAKING NEWS

brave work needed to know their organisation would defend their
reporting. In the absence of that defence, journalism meant nothing.
The institutional strength of the media was all.

The next gargantuan battle — with the Cabinet minister and
Conservative MP Jonathan Aitken — was hardly typical. But within
three months of becoming editor I was plunged into yet another drawn-
out gladiatorial battle over a series of articles questioning the minister’s
involvement with assorted figures, including arms dealers, in the Middle
East. There were unanswered questions about who had paid his hotel
bill when staying at the Ritz hotel in Paris while a government minister.
Was it the Saudi businessmen who were also staying there or was it, as
Aitken claimed, his wife?

We had taken up this questioning where my predecessor, Peter Preston,
had left off. One day in April 1995 a colleague rushed into my office and
told me to switch on the television. There was Aitken broadcasting live
to the nation: ‘If it now falls to me to start a fight to cut out the cancer
of bent and twisted journalism in our country with the simple sword of
truth and the trusty shield of traditional British fair play, so be it

He was going to sue us — and, in an act of supreme bravado, had
announced the fact live on television to the nation. I experienced a sensa-
tion that had previously just been a figure of speech: my stomach turned
over. This was going to be an unforgivingly public fight. Alongside us in
the dock would be Granada TV, who had made a parallel programme,
Jonathan of Arabia. They were insured for costs. We weren’t.

We had — as in previous trials — the solicitor Geraldine Proudler and
the QC George Carman running our case. Carman — a diminutive,
chain-smoking, by then semi-alcoholic in his late 6os — was perhaps
the most famous barrister in Britain, with a reputation for pulling legal
rabbits out of the hat at the last minute.> We were going to need one.
The requirement that a defendant has to prove the truth of everything
they have written (the opposite of the law in most parts of the world)?
meant the onus was on us to determine who had been where, when;
and who had paid what.

That was only possible by exhaustive and expensive disclosure of Aitken’s
financial records, which was never going to be easy. In the run-up to the

36



EDITOR

trial Aitken’s supporters in the media anticipated with lip-smacking relish
the impending humbling of the Guardian. Political loyalties — with some
notable exceptions — trumped journalistic solidarity.* At this point Aitken
was still seen as a future prime minister —handsome, charming, intelligent
and well-connected. His /8 million,* six-bedroomed house at 8 Lord
North Street — barely five minutes’ walk from the House of Commons —
had a private ballroom and was the perfect venue for political soirées and
intrigues. His only serious mistake to date had supposedly been to break
the heart of Margaret Thatcher’s daughter — a romantic crime for which
he had to serve considerable time in the political wilderness.

A newspaper article, once it ends up as an exhibit in a High Court
action, becomes cadaver for repeated dissection. Every sentence — every
word — is excised and held up to the light. Was it precisely right? What
did it mean? Was it balanced by other words or sentences? By this stage
it is useless for the journalist to argue what they intended by their words.
A judge will decide the meaning. You may end up having to defend a
judge’s decision about what a sentence meant, rather than what you
actually meant.

The case was multi-pronged. On some prongs, we knew we were
right but would struggle to prove it. Sources will sometimes tell you
things they know to be true, but would run a mile rather than appear as
a witness on oath in court in the full glare of the world’s press. On some
allegations we knew we were right, but — without full access to the
movements and financial records of Aitken and his family — we lacked
the killer proof. With other prongs we could defend our meaning of
our words, but not a judge’s view of what he thought we meant to say.

Aitken’s subsequent autobiography showed that he, too, had internal
turmoil about the ordeal ahead. But, as he observed our exhaustive and
expensive attempts at discovery of paperwork, he shrewdly, if recklessly,
deduced that we were far from home and dry.

About a month before we were due to lock horns in the High Court I
tried a last-ditch effort at resolving the case through Aitken’s friend, the
advertising magnate Maurice Saatchi, who duly suggested a lunch with
Aitken at Wilton’s, an old-world fish restaurant near Piccadilly. Saatchi
was optimistic he could broker a deal that would save face all round. I

37



BREAKING NEWS

turned up at the agreed time: Aitken didn’t. He was out campaigning
for the impending general election and obviously felt sufficiently confi-
dent he was going to trounce us.

The trial paperwork was mounting up. Aitken’s witness statement alone
ran to 280 pages. He had 8o witness statements to bolster his case: we had
70. Between them, they ran to 1,800 pages. On top of that there were a
turther 1,450 documents that might be needed during the course of the
High Court hearing. Over the months the 255 pages of pleadings were (in
legal jargon) amended, re-amended, re-re-amended and even re-re-re-
amended. Every amendment took time. Time was money, and this case
was already becoming eye-wateringly expensive for whoever lost.

Every hour I spent locked away with lawyers was an hour away from
learning the ropes of editing; or from thinking about the digital future;
or from planning the Guardian I wanted to shape.

Aitken’s QC, Charles Gray, secured a trial without a jury. This was
a blow. In the police federation case, the common sense of 12 fellow
citizens had saved us from defeat. Trial by jury was the norm for libel
actions, and we’d hoped that the Aitken case would be heard by one, too.

But our fate now rested in the hands of Sir Oliver Popplewell, a 70-year-
old patrician figure whose own attitude to journalists was perhaps
betrayed by his memoirs, which appeared to dismiss them as ‘scribblers’.
Doubtless, Popplewell would have put his feelings to one side but one
reason we had chosen Carman was because he was a supreme jury ad-
vocate. His down-to-earth mix of bluntness and twinkly charm might
not be so effective in a trial by a judge alone.

Two days before the case started Proudler had suggested a mission
so apparently desperate I was at first disinclined to take it seriously. She
suggested sending a reporter to Switzerland to see if they could obtain
the relevant hotel records to show the whereabouts of Lolicia Aitken at
the time the Ritz hotel bill in Paris had been settled. I had little faith
that a reporter would be able to gain access to individual client records,
but eventually agreed to send Owen Bowcott, a reliable and experi-
enced journalist, on the trail.

The trial opened to a packed court 10 on 4 June 1997 — more than
two years after the action had been launched. Gray told the court how

38



EDITOR

the Guardian had ‘butchered’ Aitken’s personal, political and profes-
sional reputation. In addition to claiming Aitken had lied about who
had paid the Ritz bill, he listed the other prongs of the case: we’d said
that he was in the pockets of the Saudi royal family; had been dabbling
in the arms trade; and had been pimping for prostitutes to entertain rich
Arabs on their visits to the UK.

There followed eight days of Aitken in the witness box. I popped in
from time to time to watch him, my heart sinking as (it seemed to me and
others in court) he established an easy-going rapport with Popplewell.
The judge later wrote that he found Aitken a ‘very convincing witness’
even though he had simultaneously seen through his lies. He concealed
his scepticism about Aitken’s story well, perhaps because the plaintiff
was a consummate master of detail. He was understated, but confident.
He had an attractive self-deprecatory wit. He told convincingly of his
‘pole-axing’ pain and sleepless nights at reading some of the Guardian
allegations — the equivalent, he said, of a heart attack. The coverage, he
said, had had a devastating impact on his wife, Lolicia, and their three
children. Carman later said he was the best-prepared witness he had
ever encountered in court.

Carman had Aitken on the stand for five days of cross-examination.
Aitken was evasive about the precise details of how or when his wife
(rather than the Saudis) had paid his hotel bill in Paris (‘I can’t even now
grip it — exactly who did what where — I wasn’t there’) but Carman
struggled to lay a knock-out blow. The onus was on us to demonstrate
exactly what had happened. All we knew was what Aitken said had
happened: that his wife had been staying at the Hotel Bristol in Villars,
Switzerland, before travelling to Paris on the Sunday morning, where-
upon she had paid the Ritz bill in cash.

Aitken’s story felt impossible. Everything about the supposed Ritz
payment pointed to the fact that he was lying, but we still lacked the
documentary evidence to prove it. From Aitken’s point of view the case
was going very nicely indeed. He and Popplewell were both cricket
lovers, and Aitken would later deploy the game’s imagery, saying: ‘I
was on a good wicket, finding myself largely untroubled by Carman’s
bowling.” He heard distant trumpets of victory.

39



BREAKING NEWS

In the course of one slightly gloomy meeting in Carman’s cham-
bers oft Gray’s Inn Road to discuss the fact that we had been forced
to withdraw part of our pleas on grounds of ‘meaning’, we learned
that Granada TV’s insurers were pulling the plug. If the TV executives
didn’t settle now, they would refuse to be liable for any subsequent costs.
The TV executives themselves wanted to hang in.

All eyes were on me: would the Guardian also fold?

The answer was no. To have said otherwise would have been a terrible
betrayal of the reporting that had gone into this story. The journalism
had, we felt, been overwhelmingly right, even if we were struggling to
defend every single sentence in court under the arcane procedures of
English libel cases. I knew I had the backing of our managing director,
Caroline Marland, and of the Scott Trust under Hugo Young. But we
had to prepare for the possibility that this trial could end in expensive
disaster. Unless, unless . . .

... unless Carman could, for one last time in his long career, produce
a legal rabbit out of the hat. The only chance now was a forlorn one —
Bowcott’s mission impossible. And, yet, with that doomed adventure,
there was a twist. Bowcott had arrived at the Hotel Bristol and — what
were the chances? — found it had recently gone into receivership. He
was granted permission to descend into the deserted hotel’s basement
to sleuth his way through thousands of shoeboxes containing the old
records. And . . . he eventually found something that could conceivably
look like a rabbit — Lolicia Aitken’s reservation. It meant little to him so
he faxed the paperwork back to Proudler in London.

Proudler began her own forensic examination of what these newly
acquired records showed. They seemed to suggest that Lolicia — at the
very time when Aitken had said she was having a bath in their room in
Paris — had in fact been tucking into a breakfast of cornflakes and apple
juice 570 kilometres away in Villars. Proudler was even more interested
to see that Lolicia had settled her Bristol bill with an American Express
card that had never been disclosed to the defence in the libel trial.
Proudler began an investigative journey of her own, demanding all the
relevant financial statements from Aitken’s solicitors. We were not to get
sight of them until 12 June, more than a week into the hearing.

40



EDITOR

From those records — car rental, airline tickets, etc. — Proudler was
able painstakingly to piece together Lolicia’s movements. It took time.
British Airways’ own microfilm archive was held in a warehouse near
Heathrow. The airline estimated it could take more than a month to
provide the clinching evidence. Proudler offered them help. The detec-
tive trail was moving agonisingly slowly.

Back in court, Aitken was by now so confident of success he played
one last daring card. Thursday 19 June was so-called ‘Ladies’ Day’ at
Ascot races — the day punters dress up to the nines to watch the Gold
Cup. In a break in court proceedings the previous day Aitken’s solic-
itor, Richard Sykes, tipped oft the press that it would also be Ladies’
Day in court. Aitken was putting Lolicia and his 17-year-old daughter,
Victoria, into the witness box to confirm his story once and for all.

Victoria, then studying for her A levels in Switzerland, had signed a
witness statement supporting her father’s version of events with an entirely
fabricated story he had drafted for her. Aitken later described this as his
‘worst and most shameful mistake’ but, as he typed out the document
of lies, his only thought was: ‘“That will do nicely. This, surely, would
destroy our case and leave his path clear for re-entry into politics . . . and
maybe, one day, Downing Street. The humiliation of the Guardian would
be complete. My editorship could have been a very short one.

The two women were saved from having to perjure themselves in
court.

Shortly before adjournment on 18 June, Carman produced his rabbit.
And what an extraordinary rabbit it was. I sat at the back of the court,
heart racing, as our QC handed the judge a sworn witness statement
from a British Airways investigator, Wendy Harris, showing that Lolicia
had never been anywhere near Paris on the relevant dates. She had flown
in and out of Geneva. The entire story had therefore been invented by
Aitken. Even I (who knew in my heart that his story couldn’t possibly
be true) found it barely credible that he would have risked so much — his
career, his marriage, his home, his freedom — on such a bare-faced lie.

Popplewell took a moment to absorb the significance of the docu-
ments before handing them to Aitken’s QC suggesting, in mild but
deadly legal shorthand, that he might wish to consider his position

41



BREAKING NEWS

overnight.® I watched Aitken’s features as the realisation sunk in that
the case was lost and his life ruined. But his face was a testament to a
privileged upbringing of masks, concealment and reserve — the same
semi-amused insouciant smile on his lips. In reality, he later admitted,
his head was pounding, his confidence was ‘exploding into tiny pieces
like flying shrapnel’” He had, as he put it, ‘been caught red-handed’ and
in that moment of disaster knew he had lost his whole world. He had
unsheathed the ‘simple sword of truth’ only to be impaled upon it.

For Carman, it was the most sensational ending to any trial in his 44
years at the Bar. In Popplewell’s judgement, it had been one of the bitter-
est and most enthralling libel actions ever heard in an English court.

We adjourned to Proudler’s office for an overnight negotiation of the
terms of the settlement. In the middle of the evening the Press Association
published a brief story announcing that Aitken and his wife had separated.

Word leaked out that, in place of Ladies’ Day, there would be surren-
der in Court 10. Both inside and outside the gothic cathedral of justice
there were jostling throngs of reporters and camera crews. Aitken was
nowhere to be seen: he had donned a Washington Redskins baseball cap
and slipped out of the country before dawn — flying to New York via
Paris in an attempt to avoid the press.

The hearing was brief, almost anti-climactic. Popplewell — shocked
by Aitken’s behaviour, if not (he said in his memoirs) surprised — took
the rest of the day off at Lord’s cricket ground, discussing the case with
the former prime minister John Major. Peter Preston and I emerged
blinking into a wall of flashbulbs to pronounce on the verdict. Barely
two years earlier I would have been on the other side of the cameras,
notebook in hand. I had unwittingly, and to some extent unwillingly,
become a public figure.

The emotions were feverish on all sides. There was, for us, relief,
exhaustion, exhilaration: for Aitken, hollow emptiness and remorse. He
knew he now faced the wreck of a marriage and career as well as jail
for perjury and probable bankruptcy,® with costs nudging /2 million.

Win, lose or draw, there was nothing remotely enjoyable about fight-
ing libel actions. Ben Bradlee, editor of the Washington Post at the time
of Watergate, said he would rather be publicly whipped than lose one.

42



EDITOR

He added, of one battle fought on behalf of two reporters, that if he’d
known in advance what would be involved: ‘I would have told them
both to go piss up a rope.” He wouldn’t, of course.

We drew some criticism for reporting Aitken’s perjury to the Attorney
General, though the judge would almost certainly have been bound to
do so himself. For us, it was a matter of principle that libel shouldn’t
be seen as some sort of high-stakes gamble. I didn’t rejoice at Aitken’s
subsequent downfall, but the defence of a free press did require the law
to defend the truth and punish lies. I was unable to shrug the past two
years of slog and anxiety oft and behave as if it had all been a game.

Aitken subsequently served six months of an 18-month prison
sentence, and was released in January 2000. The following year another
prominent Conservative politician, (Lord) Jeftrey Archer, was jailed for
four years for an even more egregious act of perjury in successfully
suing the Daily Star in 1987.

The two cases signalled that libel cases had extremely serious conse-
quences. Together, they were the high-water mark of defamation. The
number of high-profile contested cases fell off over the next decade and —
after some brilliant lobbying by human rights groups and lawyers — the
law was eventually reformed.

*

Aitken found God, or God found him. His book, Pride and Perjury, is
the story of a religious journey as well as a public downfall. In 2005 he
was invited to talk at the Hay Festival, a jamboree of books and ideas in
a little town on the Welsh borders, then sponsored by the Guardian. By
mischievous design or accident he had been booked to stay in the same
bed and breakfast as me, and we found ourselves sharing a polite cup of
tea in the garden of our slightly discombobulated hosts. All bitterness
and passion had, on both sides, melted away. I had great respect for the
way he rebuilt his life with considerable humility and integrity. He
remained very active in the cause of prison reform. When I eventually
stepped down as editor in 2015 he came to the farewell party.

43





